Több (vagy kevesebb?) mint egy könyv

Korábban meséltem a Nyírd ki ezt a naplót! “könyvecske” kapcsán átélt kalandjaimról, és bár nem fejeztem be annak a kiadványnak a kínzását, nem öltem meg még teljesen az egész könyvet, bepróbálkoztam a következő etappal, a Több mint egy könyvvel.

Ez koncepciójában kissé különbözik a Nyírd ki-től: nem az a cél, hogy minél több módon sebezd meg a könyvet, hanem hogy a lehető legkreatívabban használd fel különböző célokra. Egyes oldalakon írásbeli feladatok állnak, például meséld el, milyen lenne, ha minden fordítva lenne az életedben*, másokon pedig a könyvet mint tárgyat kell a lehető legtöbb dologhoz felhasználni. (Választóvonalnak, ablakkeretnek, vagy be kell olvasztani a környezetbe, ilyesmi.) Ezek egy része, nem hazudok, elég ütődött kérés a szerzőtől, de nem teljesíthetetlen, csak nagyon szabadon kell értelmezni, nagyon el kelle engednünk magunkat hozzá, viszont akadnak benne cuki dolgok is, például hogy használd vendégkönyvnek az adott oldalpárt. Ez nekem azért volt szerencsés, mert éppen voltak vendégeim a közelmúltban, akik így tudtak pár kedves szót hagyni benne. (És közben izgultam, hogy nehogy oda akarjanak lapozni, ahova egy random gondolatot kellett írnom, mert hirtelen felindulásból komolyan vettem ezt is, megint, mint mindig mindent, és kilöktem magamból egy őszinte szösszenetet, ami akkor éppen elég lehangoló volt, szóval… ja. Pro tipp: először kell megcsinálni a társaságot igénylő feladatokat, és csak utána komolyan venni magunkat az egyéniekben, különben mindenki megismeri a sötétben elbújtatott, belső titkainkat, hogy aztán egy óvatlan pillanatban, amikor a legkevésbé számítunk rá, fegyvert kovácsoljanak belőlük, hogy segítségükkel térdre kényszerítsenek minket a döntő pillanatban, mi pedig ne tehessünk semmit, mert hiába minden próbálkozás.)

Vissza. Volt, amit imádtam benne. A bürokciás oldal kicsit búsulva mulatós volt, jó paródiája a mindennapjaimnak azzal, hogy még a domináns kezemet és az ükanyám nevét is meg kellett adnom. Az ötletgenerátor is szórakoztató volt – össze kellett szedni szavakat három különböző jelentéskörből, aztán agyatlan módon összemixelni minden kategóriából egyet-egyet, és ezáltalán megszülettek az olyan levédésre is alkalmas új találmányok és idák, mint a brutális vadló-párna, ami az enyém. Levédve.

Nyilván egyedül is elheherészik rajta az ember, de most ezt inkább társaságban jobb csinálni. Úgy általában ez a könyv abban tér el legjobban a Nyírd ki ezt a naplót!-tól, hogy a legnagyobb részéhez kell egy partner in crime, akivel 1. röhöghetsz, természetesen, 2. segít megoldani a feladatokat. Nagyon kedves egyébként a szerzőtől, hogy feltételezi, vannak barátaink. Ezt kihasználva lehet, hogy egy előttem álló nyaralásra el is fogom magammal vinni, mert – csak úgy, mint az előző könyvet – ezt sem tudtam teljesen kimaxolni egyelőre.

Az látható, hogy nekem nincs ellenemre, hogy ilyesmikkel szórakoztassam magam, bár tény, hogy a Nyírd ki ezt a naplót! számomra sokkal viccesebb és izgalmasabb volt, szerintem a koncepciója kicsit megragadhatóbb, plusz nekem, a karc/gyűrődés/törésfóbiásnak az tényleg kihívást jelentett, míg a Több mint egy könyv egy kedves agytorna, ami rávilágított arra, hogy közel sem vagyok olyan kreatív, mint szeretem magamról gondolni. Viszont láttam nagyon éles kritikákat ezekről az úgymond “nem könyv” könyvekről. Nos, hát igen. Ez a lényeg. Ezek nem könyvek. Ezek könyv formátumú használati tárgyak, amikhez nem olvasók kellenek, hanem felhasználók. Összemérni A 22-es csapdájával nem jó ötlet. Ez is olyan, mint a felnőtt színező, a hála napló meg az összes többi – kezeljük helyén. Annak jó lehet, aminek készült, nem?

dav

Nápolyi illuminátus szimbolikával – ismeretlen művész, fotórealisztikus paint-rajz, 2017.

*Én speciel egy árva matematikus lennék, szőke, hosszú és görbe orrom lenne, túlsúlyos lennék, MIKÖZBEN rendszeresen sportolnék (ez szívás…), kifejezetten keresném az alkalmat, hogy idegenekkel beszélgethessek a buszon, és szar lenne a humorom.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

